Zakup odzieży w sklepach internetowych

W dobie nielimitowanego dostępu do sieci, poszukiwanie w sklepie stacjonarnym odzieży lub obuwia stało się męczące i niepotrzebne. Dużo łatwiej jest znaleźć tani, dobry jakościowo produkt w sklepie internetowym, gdzie dodatkowo ma się możliwość zwrócenia zakupionego towaru w ciągu czternastu dni bez podawania żadnej przyczyny. W przypadku, kiedy konsument nie wie, jaki rozmiar będzie najlepszy, jaki krój będzie się fantastycznie prezentował na jego sylwetce, jaki kolor dobrać do swojej cery, można zamówić kilka wersji tego samego produktu i odesłać do sklepu te, które nie przypadły konsumentowi do gustu. Wszystko to bez wychodzenia z domu i chodzenia od lokalu do lokalu.

Sklepy internetowe mają bardzo przejrzystą strukturę, wypracowaną dla wygody swoich klientów. Przeglądając witrynę, można wybrać konkretny rozmiar, kolor czy fason, jakiego się poszukuje. Następnie strony sklepów internetowych oferują możliwość przesortowania wyników tak, aby najpierw oczom klienta pokazały się produkty o najniższych cenach. Nie oszukujmy się – poszukując odzieży czy obuwia w sieci, szukamy przede wszystkim produktu, który jest tani. W związku z tym, że wiele sklepów internetowych oferuje darmową dostawę po spełnieniu konkretnych warunków (zwykle jest to przekroczenie pewnej sumy za wszystkie swoje zakupy), cena towaru zakupionego w sieci może być nawet kilkaset złotych niższa, niż zakupionego w sklepie stacjonarnym.

Składa się na to kilka czynników. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, że sprzedaż w sklepie stacjonarnym wiąże się z zatrudnieniem pracowników i wynajęciem lokalu, w którym zostanie zlokalizowany sklep. Dużo pracy trzeba włożyć w odpowiednią ekspozycję towaru, utrzymanie czystości, zapewnienie klientom prywatności podczas mierzenia interesujących ich ubrań. Dochodzą do tego rachunki za oświetlenie, za udostępnienie klientom muzyki, której słuchają nieświadomie podczas zakupów czy za zapewnienie ochrony lokalu.

Wszystkie te koszta odpadają podczas prowadzenia działalności online. Wystarczy jedna osoba z komputerem podłączonym do sieci i odpowiednio duża powierzchnia magazynowa. Zamówienia są przyjmowane elektronicznie lub telefonicznie w konkretnych godzinach, a po ich upłynięciu jedna osoba zajmuje się pakowaniem i adresowaniem zamówionych artykułów. W przypadku większych sklepów internetowych, może się okazać, że konieczne będzie zatrudnienie większej ilości pracowników – zarówno magazynowych, jak i biurowych – natomiast znikają koszty związane z wynajęciem lokalu. W takich przypadkach niski koszt prowadzenia działalności przekłada się na tani produkt, jakościowo identyczny do swojego droższego odpowiednika ze sklepu stacjonarnego.

Nie można jednak zapomnieć, że zamawianie odzieży czy obuwia ze sklepów internetowych ma swoje minusy. Największym jest ryzyko związane z zamawianiem w sklepach, które mają magazyny poza granicami Polski, w szczególności zaś ze sklepów chińskich, tajwańskich czy wietnamskich. Po pierwsze, obowiązuje bardzo długi czas oczekiwania na przesyłkę, czasami dochodzący nawet do sześćdziesięciu dni. Przesyłka zwykle wysyłana jest drogą pocztową, nie kurierem, zaś na granicy doliczona zostanie opłata celna, wyliczona na podstawie zadeklarowanej wartości paczki. Dopiero po uiszczeniu opłaty celnej, listonosz wyda kupującemu jego własność. W takim przypadku może się okazać, że produkt wcale nie był taki tani, jak klient się spodziewał.

Po drugie, zdjęcia reklamujące produkty sprzedawane przez te sklepy czasami nie przedstawiają w rzeczywistości produktu, który chce kupić klient. Związane jest to z zabiegami marketingowymi, które mają uatrakcyjnić produkt w oczach klienta i jednocześnie cięciem kosztów na materiale. To zaś prowadzi do ogromnego rozczarowania klienta po otwarciu paczki i czasami długiej, żmudnej procedury zwrotu towaru do sklepu. W związku z tym, że zwykle chodzi o wyjątkowo tani towar, ludzie bardzo często rezygnują z prawa do zwrotu i wyrzucają zakupioną odzież do śmieci.

Robiąc zakupy w internetowych sklepach zlokalizowanych w Azji nie można również zamówić większej ilości produktów w różnych rozmiarach z myślą, żeby niepasujące sztuki zwrócić do sprzedawcy. Procedura zwrotu towarów zakupionych na przykład w Chinach jest bardzo długa i wiąże się ze skomplikowaną obsługą celną zgłoszenia. Biorąc pod uwagę wszystkie wymienione powody, robienie zakupów internetowych poza granicami Polski może sprawić problemy na poziomie obsługi posprzedażowej, których nie wynagrodzi niska cena zakupionych towarów. Z drugiej strony, takie same zakupy zrobione w polskim sklepie internetowym mogą być nieco droższe, ale na pewno bezpieczniejsze i nadal tańsze od zakupów w sklepach stacjonarnych.

Korzystając ze sklepów internetowych, poszukiwania można rozpocząć od serwisów, które specjalizują się w porównywaniu cen konkretnych produktów. Dzięki temu klient może jeszcze bardziej ułatwić sobie znalezienie konkretnego artykułu – korzystając ze sklepu internetowego nie musi wychodzić z domu, żeby coś kupić, a korzystając z serwisu porównującego ceny może przejrzeć ofertę jednego, konkretnego sklepu. Kiedy zaś proces wyboru, zakupu i zapłaty za wybrany towar jest zakończony, wystarczy oczekiwać kuriera, który dostarczy zakupione artykuły pod drzwi.